Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Social policy and particular groups --- anno 1940-1949 --- anno 1930-1939 --- Amsterdam --- Social classes --- Netherlands --- History --- 20th century --- Jews --- Amsterdam (Netherlands)
Choose an application
Rainer Maria Rilke (1875-1926) geldt als een van de grootste Duitstalige dichters. Na lange omzwervingen trok hij zich terug in het Zwitserse Ch{circ}ateau de Muzot. In februari 1922 schreef hij daar in amper 15 dagen Die Sonette an Orpheus. Zoals de mythische zanger die in de onderwereld afdaalde om zijn geliefde Eurydice terug te halen, overschrijdt Rilke in deze cyclus voortdurend de grens tussen leven en dood. Het is een ode aan het hele bestaan, dat zowel het zinnelijke als het bovenzinnelijke omvat. De dichter bezingt de aarde en hekelt het blinde geloof in de technologische vooruitgang, dat hij verantwoordelijk acht voor de teloorgang van onze humane leefwereld. Daarmee ontpopt hij zich als ecologist avant la lettre. Tegelijk toont hij zich een taalvirtuoos, die de statische sonnetvorm op ongeziene wijze dynamiseert en zijn taal onder hoogspanning zet. Rilkes virtuoze rijmkunst evenaren is voor een vertaler geen gemakkelijke taak. In de vertaling van Schreurs wordt het rijm en metrum van het origineel zoveel mogelijk behouden, maar niet tot elke prijs. Schreurs voegde ook originele annotaties toe. Naast het taalverschil is er immers ook een tijdsverschil van ongeveer negentig jaar dat de lezer scheidt van de originele Sonette. De annotaties helpen deze afstand te overbruggen en reiken de lezer sleutels aan bij het lezen van de gedichten.
Holocaust, Jewish (1939-1945) --- Cognitive dissonance. --- Semantics. --- Catastrophe, Jewish (1939-1945) --- Destruction of the Jews (1939-1945) --- Extermination, Jewish (1939-1945) --- Holocaust, Nazi --- Ḥurban (1939-1945) --- Ḥurbn (1939-1945) --- Jewish Catastrophe (1939-1945) --- Jewish Holocaust (1939-1945) --- Jews --- Nazi Holocaust --- Nazi persecution of Jews --- Shoʾah (1939-1945) --- Genocide --- World War, 1939-1945 --- Kindertransports (Rescue operations) --- Dissonance (Psychology) --- Change (Psychology) --- Cognition --- Motivation (Psychology) --- Selectivity (Psychology) --- Formal semantics --- Semasiology --- Semiology (Semantics) --- Comparative linguistics --- Information theory --- Language and languages --- Lexicology --- Meaning (Psychology) --- Nazi persecution --- Persecutions --- Atrocities --- Jewish resistance --- Orpheus --- Ορφεύς --- Арфей --- Arfeĭ --- Орфей --- Orfeĭ --- Orfej --- Orfeüs --- Orfeu --- Ορφέας --- Orpheas --- Orfeo --- Orphée --- 오르페우스 --- Orŭp'eusŭ --- אורפאוס --- Orfėjas --- Orpheusz --- Орфеј --- オルペウス --- Orfeusz --- Orfe --- 俄耳甫斯 --- Eerfusi --- Holocaust, Nazi (Jewish Holocaust) --- Nazi Holocaust (Jewish Holocaust) --- Nazi persecution (1939-1945)
Choose an application
Samenlevingen hebben een diepe drang om te herdenken en te herinneren. Zeker vandaag is het verleden alomtegenwoordig, en is er sprake van een ware 'memory boom'. Collectieve herinnering is echter niet neutraal. Ze wordt ingezet in het nastreven van allerlei politieke, sociale, culturele en morele doelen. De noodzaak van een kritische houding tegenover herinnering dringt zich dan ook op. 0'Herinneringen aan de Holocaust' richt zich op de educatie over herinnering, en analyseert het selectieve, politieke en evoluerende karakter van herinnering. Het boek onderzoekt de verschillende vormen van herinnering en de gespannen relatie tussen herinnering en geschiedenis. Via de analyse van onder meer films, stripverhalen, musea, monumenten en memorialen focussen de auteurs zich daarbij specifiek op de evolutie van de holocaustherinnering vanaf 1945, in Europa en in de Verenigde Staten. Bovendien krijgt de lezer bij elk hoofdstuk verschillende didactische scenario?s aangeboden, geschikt voor het secundair geschiedenisonderwijs. Kortom, een toegankelijk boekje voor iedereen die geįnteresseerd is in geschiedenis, en in het bijzonder een aanrader voor leerkrachten en al wie werkzaam is in de educatieve sector.
Holocaust, Jewish (1939-1945) --- Catastrophe, Jewish (1939-1945) --- Destruction of the Jews (1939-1945) --- Extermination, Jewish (1939-1945) --- Holocaust, Nazi --- Ḥurban (1939-1945) --- Ḥurbn (1939-1945) --- Jewish Catastrophe (1939-1945) --- Jewish Holocaust (1939-1945) --- Jews --- Nazi Holocaust --- Nazi persecution of Jews --- Shoʾah (1939-1945) --- Genocide --- World War, 1939-1945 --- Kindertransports (Rescue operations) --- Study and teaching --- Nazi persecution --- Persecutions --- Atrocities --- Jewish resistance --- C6 --- Academic collection --- 928 --- KADOC --- Herinneringseducatie --- Holocaust --- Jodenvervolging --- 1939-1945; 2e wereldoorlog --- Holocauste, 1939-1945 --- History as a science --- History of Europe --- anno 1940-1949 --- Holocauste --- --Historiographie --- --Holocaust, Jewish (1939-1945) --- Collective memory --- Holocaust, Jewish (1939-1945), in motion pictures --- Étude et enseignement --- --Europe --- --États-Unis --- --Mémoire collective --- --Cinéma --- --Bande dessinée --- --Study and teaching --- History --- Holocaust [Jewish ] (1939-1945) --- Personal narratives --- Historiography --- Holocaust, Nazi (Jewish Holocaust) --- Nazi Holocaust (Jewish Holocaust) --- Nazi persecution (1939-1945) --- Historiographie --- Holocaust, Jewish (1939-1945) - Study and teaching - United States --- Holocaust, Jewish (1939-1945) - Study and teaching - Europe --- Holocaust, Jewish (1939-1945) - History --- Holocaust, Jewish (1939-1945) - Comic books, strips, etc. --- Mémoire collective --- Cinéma --- Bande dessinée --- Europe --- États-Unis --- Didactics of history --- Didactics of secundary education --- geschiedenisonderwijs --- Tweede Wereldoorlog --- herinneringen --- holocaust
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|